Praėjusį savaitgalį Palangoje įvykęs LXVIII Vilniaus aukcionas ne tik stebino dalyvių aktyvumu ir įsirašė į istoriją kaip aukcionas, kuriame labiausiai kilo parduotų lotų kainos, bet ir tapo istorijos įprasminimo dalimi. Meno mylėtojai atsiliepė į kvietimą prisidėti prie reikšmingos sukakties – skulptoriaus Antano Mončio (1921–1993) 100-ųjų gimimo metinių – paminėjimo: įsigyti visi aukciono kolekcijoje pasiūlyti šio menininko kūriniai, o už juos surinkta ženkli parama padės skulptoriaus sūnui Jean-Christophe išleisti prisiminimų knygą apie tėvą.
Pajūryje LXVIII Vilniaus aukciono dalyviai įprasmino skulptoriaus A. Mončio šimtmetį
„Dar prieš šį aukcioną diskutavome, kiek meno rinka priklauso nuo vienoje vietoje susitelkusių žmonių – ar poilsiautojų sausakimšoje Palangoje varžytuvės ir jų rezultatai bus kitokie. Viena vertus, buvome nustebinti dalyvių aktyvumu, kita vertus, šis aukcionas vis tiek patvirtino tai, ką ir sakėme anksčiau: meno rinkoje svarbi ne kiekybė, o kokybė. Ši taisyklė galioja kalbant ir apie meno kūrinius, ir apie žmones bei jų poreikius, interesus“, – teigia Vilniaus aukciono vadovė dr. Simona Skaisgirytė-Makselienė.
Iš viso aukcione parduota šiek tiek mažiau nei pusė kolekcijos lotų, tačiau jų kainos vidutiniškai kilo net iki 76 proc. Tarp brangiausiai įvertintų ir parduotų LXVIII Vilniaus aukciono kūrinių triumfavo rubrika „Lietuvos grafika“ ir ją papuošęs autorius Audrius Puipa (1960–1997). Dviejų jo preciziškai kruopščiai atliktų, laikmetį peršokančių savita ironijos ir nepagražintos kasdienybės doze kūrinių „Česius ir Ona“ (1994) bei „Mano šeimininkės virtuvė“ (1989) pradinės – 1 tūkst. eurų – kainos kilo 7 ir daugiau kartų. Toliau rikiavosi LXVIII Vilniaus aukciono tituliniu darbu tapęs dailininko Kazio Šimonio (1887–1878) kūrinys „Be pavadinimo [Deivė]“ (XX a. 4 deš.), parduotas už 6,2 tūkst. eurų, bei dailininko Adomo Galdiko (1893–1969) kūrinys „Žvejas“ (1936), įsigytas už 5,2 tūkst. eurų.
Tiesa, daugiausia dėmesio tarp aukciono dalyvių sulaukė pirmoji rubrika „Labdaros aukcionas: Antanas Mončys: 100 metų“, kurioje daugiau nei dvi dešimtys skulptoriaus kūrinių atliko ypatingą misiją. Visa pasiūlyta kolekcija rado naujus šeimininkus: daugelio kūrinių vertė kilo kone dvigubai ir tik vos keli buvo parduoti už pradines kainas. Labiausiai – beveik 3 kartus – kilo A. Mončio kūrinio „Kompozicija“ (1967) vertė, kuri finale siekė 1,16 tūkst. eurų.
Meno gerbėjai šįkart atkreipė dėmesį ir į rubriką „Lietuvos fotografija“, kurioje buvo siūloma trijų autorių – Kazio Daugėlos (1912–1999), Juozo Kazlausko (1942–2002) ir Vaclovo Strauko (1923–2017) fotografijų kolekcija. Beje, dvi pastarojo fotomenininko XX a. 6–7 deš. sukurtos fotografijos „Prie marių“ ir „Rūkas. Juodkrantė“ sulaukė ir varžytuvių – jų kainos kilo dukart ir daugiau.
Be jau paminėtų lotų, LXVIII Vilniaus aukciono dalyviai atkreipė dėmesį ir į kitas rinkinio vertybes – įsigyti taip pat gimimo šimtmetį mininčio tapytojo Prano Lapės (1921–2010), Česlovo Janušo (1907–1993), Antano Rūkštelės (1906–1990), Giedriaus Kazimierėno, Klaudijaus Petrulio, Jono Daniliausko, Pauliaus Juškos, Danieliaus Sodeikos ir kitų gerai žinimų autorių darbai.
LXIX Vilniaus aukcionas vyks šių metų spalio 8 d. Tolerancijos centre. Jo meno vertybių rinkinys bus formuojamas per artimiausias kelias savaites, iki rugsėjo pradžios.
FAKTAI IR SKAIČIAI
7 200 – tiek eurų kainavo brangiausiai aukcione parduotas kūrinys: Audriaus Puipos (1960–1997) spalvota litografija „Mano šeimininkės virtuvė“ (1989);
80 – po tiek eurų kainavo du pigiausi LXVIII Vilniaus aukciono lotai – fotografo Juozo Kazlausko (1942–2002) kūriniai „Sveikuoliai. Palanga“ (1997) ir „Mano balti sapnai. Fotografuota Naujojoje žemėje, iš serijos „Arkties atradėjų keliais“ (1982);
43 – tiek procentų visos siūlomos meno kūrinių ir vertybių kolekcijos buvo parduota LXVIII Vilniaus aukcione;
76 – tiek procentų vidutiniškai kilo LXVIII Vilniaus aukcione parduotų lotų kainos;
21 – tiek iš viso ir daugiausia LXVIII Vilniaus aukcione parduota vieno autoriaus – Antano Mončio – kūrinių.